Nästa artikel
Premium Långtgående individuella anpassningar och lärande i avskildhet. Det är en kort beskrivning av Blommensbergsskolan framgångsmetod för att få elever med långvarig skolfrånvaro, så kallade hemmasittare, att återvända till skolan.
Långvarig och problematisk skolfrånvaro är ett fenomen som får allt mer uppmärksamhet. En stor del av den offentliga diskussionen handlar om hur man ska få elever att återvända till skolan. Stockholmsbaserade Blommensbergsskolan – en kommunal grundskola med 550 elever från årskurs sex till nio – har de senaste åren använt en strategi som har visat sig vara framgångsrik för att få eleverna att komma tillbaka. Allt började när Jenny Stanser blev rektor för skolan år 2012. Ho
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autism och egenvård – åtta handfasta tips för bättre livskvalitet
- Fel att koppla avsaknad av theory of mind till autism: "Grov förenkling av gammal forskning och stigmatiserande"
- Forskare: Har vi råd med att barn med adhd slås ut i skolan?
- Blandning av kemikalier under graviditet ökar risken för försenad språkutveckling: "Effekter som länge har gått under radarn"
- ”Resursslöseri att de högbegåvade barnen vantrivs och misslyckas”
- Ny bok med målet att förbättra gruppbostäder enligt LSS
- Ny studie om ögonkontakt vid autism: "Kan kännas överväldigande"