Nästa artikel
Premium Ibland lyckas varken skolan eller hemmet erbjuda trygghet. Denna dubbla utsatthet återfinns ofta hos barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som har varit eller är placerade i familjehem eller HVB-hem. Nu ska denna grupp få ökat inflytande och bättre livskvalitet genom det nya Attention-projektet Ung Dialog.
Projektets utgångspunkt är det faktumet att barn och unga med npf är överrepresenterade vad gäller placeringar. Det finns dessutom fler faktorer att föra in i ekvationen. Barn som har problem hemma hittar ofta andrum i skolan. Barn med npf, som ofta har det kämpigt i skolan, får andrum hemma. Men barnen med npf som därtill råkar ha struliga hemförhållanden hittar sällan tillräcklig trygghet. – Det finns väldigt lite kunskap om den här dubbla utsattheten, och vilket stöd dessa
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Personliga berättelser om autism och adhd kan stärka och inspirera
- Hon sprider kunskap om npf inom gymnastiken
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Allt längre lista med världskändisar som har npf
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Skollagen del 4 – Hemmasittande