Nästa artikel
Premium Bara 57 procent av grundskoleeleverna med autism utan intellektuell funktionsnedsättning har vid 16 års ålder uppnått gymnasiebehörighet. Det kan jämföras med att 86 procent av eleverna utan denna diagnos lyckas med antagningskraven. Detta visar en ny och omfattande registerstudie av Isidora Stark, psykiatriker och doktorand vid Karolinska Institutet. ”Resultaten hissar en röd flagga som visar att något måste göras”, säger hon till Special Nest.
När Isidora Stark tidigare arbetade på en psykiatrisk vuxenmottagning i Stockholm träffade hon många unga vuxna med adhd och autism. Hon insåg snabbt att en gemensam nämnare för patienterna var att de hade det kämpigt med övergången till vuxenlivet, till exempel att klara skolan, umgås med jämnåriga, skaffa lägenhet och etablera sig på arbetsmarknaden. – De och deras familjer hade genom åren slitit med stora utmaningar i vardagslivet och den röda tråden i samtalen var ofta sv
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Bättre förskola för barn med autism: tips från en autistisk pedagog
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Uppsving för kognitionsforskningen
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- ”Vem hjälper mitt vuxna barn med adhd?”