Nästa artikel
Premium Bara 57 procent av grundskoleeleverna med autism utan intellektuell funktionsnedsättning har vid 16 års ålder uppnått gymnasiebehörighet. Det kan jämföras med att 86 procent av eleverna utan denna diagnos lyckas med antagningskraven. Detta visar en ny och omfattande registerstudie av Isidora Stark, psykiatriker och doktorand vid Karolinska Institutet. ”Resultaten hissar en röd flagga som visar att något måste göras”, säger hon till Special Nest.
När Isidora Stark tidigare arbetade på en psykiatrisk vuxenmottagning i Stockholm träffade hon många unga vuxna med adhd och autism. Hon insåg snabbt att en gemensam nämnare för patienterna var att de hade det kämpigt med övergången till vuxenlivet, till exempel att klara skolan, umgås med jämnåriga, skaffa lägenhet och etablera sig på arbetsmarknaden. – De och deras familjer hade genom åren slitit med stora utmaningar i vardagslivet och den röda tråden i samtalen var ofta sv
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Så här funkar WISC-testet
- Så kan Wittingmetoden hjälpa elever med autism och dyslexi
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?