Nästa artikel
Premium Varje skolelev i Sverige ska ha tillgång till elevhälsa med specialpedagogisk kompetens. Men specialpedagogens roll på gymnasiet är fortfarande oklar, skriver Christina Linderos, nyutexaminerad specialpedagog, i sitt examensarbete på Linnéuniversitet i Växjö.
Christina Linderos arbetar som specialpedagog och lärare i tyska och historia på den fristående gymnasieskolan Procivitas i Växjö. Hon är inne på sitt 17:e år på skolan och hade innan hon påbörjade utbildningen till specialpedagog hade hon ingen utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har emellertid hela tiden arbetat med specialpedagogiska anpassningar, menar Linderos. – Vi har haft det tankesättet hela tiden, men vi har mer kunskaper om neuropsykiatri
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- När motorn saknas - om ADD
- Extra utmanande tonår
- Hantera tröttheten: 10 energitips för autistiska personer
- Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Hjärnans dirigent: Ny forskning om exekutiva funktioner vid npf