Nästa artikel
Premium Varje skolelev i Sverige ska ha tillgång till elevhälsa med specialpedagogisk kompetens. Men specialpedagogens roll på gymnasiet är fortfarande oklar, skriver Christina Linderos, nyutexaminerad specialpedagog, i sitt examensarbete på Linnéuniversitet i Växjö.
Christina Linderos arbetar som specialpedagog och lärare i tyska och historia på den fristående gymnasieskolan Procivitas i Växjö. Hon är inne på sitt 17:e år på skolan och hade innan hon påbörjade utbildningen till specialpedagog hade hon ingen utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har emellertid hela tiden arbetat med specialpedagogiska anpassningar, menar Linderos. – Vi har haft det tankesättet hela tiden, men vi har mer kunskaper om neuropsykiatri
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Språkdebatten: Ska vi säga ”autistisk” eller ”person med autism”?
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Tove rycker tvångsmässigt loss sitt hår
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- ”Vem hjälper mitt vuxna barn med adhd?”
- Språkstörning – ett vanligt men dolt problem?
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer