Nästa artikel
Premium Brister i den tidiga läsundervisningen kan leda till att onödigt många elever dras med läs- och skrivsvårigheter under skolgången, samtidigt som elever med dyslexi riskerar att gå under radarn och få hjälp för sent. Detta framkommer i en ny kunskapsöversikt som har tagits fram av forskare vid Karolinska Institutet. "Med en mer effektiv och evidensbaserad tidig läsundervisning skulle det sannolikt vara färre som har läs- och skrivsvårigheter i senare årskurser", säger logopeden och forskaren Martina Hedenius till Special Nest.
I dag presenteras den nya forsknings- och kunskapsöversikten om dyslexi som forskare vid Karolinska Institutets kunskapscenter för npf, KIND, har genomfört på uppdrag av Prinsparets Stiftelse, vilken grundades 2015 av prins Carl Philip och prinsessan Sofia. – Det har gått tio år sedan senaste kunskapsöversikten inom området dyslexi och under den tiden har det hänt en hel del både inom forskningen och inom skolans värld, säger logopeden och forskaren Martina Hedenius som har skrivit
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips
- Så här funkar WISC-testet
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"