Nästa artikel

  • Genrebild. Barnet på bilden har inget att göra med innehållet i texten.

  • "På lågstadiet ska den viktigaste uppgiften för skolan vara att lära barnen läsa och skriva", säger logopeden och forskaren Martina Hedenius.

  • Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap vid Karolinska Institutet och föreståndare för KIND.

Premium Brister i den tidiga läsundervisningen kan leda till att onödigt många elever dras med läs- och skrivsvårigheter under skolgången, samtidigt som elever med dyslexi riskerar att gå under radarn och få hjälp för sent. Detta framkommer i en ny kunskapsöversikt som har tagits fram av forskare vid Karolinska Institutet. "Med en mer effektiv och evidensbaserad tidig läsundervisning skulle det sannolikt vara färre som har läs- och skrivsvårigheter i senare årskurser", säger logopeden och forskaren Martina Hedenius till Special Nest.

I dag presenteras den nya forsknings- och kunskapsöversikten om dyslexi som forskare vid Karolinska Institutets kunskapscenter för npf, KIND, har genomfört på uppdrag av Prinsparets Stiftelse, vilken grundades 2015 av prins Carl Philip och prinsessan Sofia. – Det har gått tio år sedan senaste kunskapsöversikten inom området dyslexi och under den tiden har det hänt en hel del både inom forskningen och inom skolans värld, säger logopeden och forskaren Martina Hedenius som har skrivit

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Aktiviteter
Annons