Nästa artikel
Premium Elever som misslyckas i skolan mår allt sämre och dör senare i högre grad av självmord och drogrelaterad dödlighet än unga med goda studieresultat, det visar ny forskning av Björn Högberg vid Umeå universitet. Han forskar om skolans betydelse för elevers hälsa och har jämfört tre miljoner elevers betyg med olika vårdsregister. "Elever spenderar väldigt mycket tid i skolan och påverkas av att skolan rangordnar dem i bra eller dåliga", säger han.
– Jag sökte forskningspengar för att studera skolans roll för förändring i psykisk hälsa bland unga i Sverige och har tittat på det från 1990-talet fram till idag. Mycket tyder på att den psykiska ohälsan och diagnoserna ökat, framför allt när det gäller depression och ångest. Här ryms elever med npf, även om jag inte har tittat specifikt på den gruppen, säger Björn Högberg. Björn Högberg är lektor vid institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet och hans dok
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autism och jobb – konsten att hitta rätt
- Intelligensens inflytande vid autism – 5 insikter från forskaren
- Unik studie riktar ljuset mot autistiska mammor
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras