Nästa artikel
Premium Nu är det över 30 000 studenter på Sveriges lärosäten som har en diagnos, läs- och skrivsvårigheter och npf är bland de vanligaste diagnoserna. Det är lite av ett lotteri när en person med en funktionsnedsättning ska påbörja högre studier. Vilka stöd och anpassningar som erbjuds varierar kraftigt från lärosäte till lärosäte – och studenter med exempelvis autism, adhd och läs- eller skrivsvårigheter kan lätt hamna i kläm.
Bristande tillgänglighet kan vara diskriminering. Om du har en dokumenterad funktionsnedsättning kan du därför ansöka om pedagogiskt stöd så snart du har fått antagningsbeskedet. En samordnare på lärosätet handlägger och ger rekommendation om stöd, men vad som är möjligt att genomföra beslutas av läraren, institutionen eller examinatorn. – Problemet är att stödmöjligheterna varierar mellan olika lärosäten. Som student kan man inte i förväg veta vad man kan förvänta si
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så kan lärare stötta vid språkstörning: ”Finns en okunskap i skolan”
- Autism i arbetslivet: ”Kompetens borde avgöra – inte social förmåga”
- Tarmsjukdomen IBD hos mamman kopplat till autism hos barnet
- Ny handbok ska effektivisera lärarnas dokumentation – 5 tips ur den
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Språkdebatten fortsätter: ”Speglar att något håller på att hända i synen på autism”