Nästa artikel
Premium Nu är det över 30 000 studenter på Sveriges lärosäten som har en diagnos, läs- och skrivsvårigheter och npf är bland de vanligaste diagnoserna. Det är lite av ett lotteri när en person med en funktionsnedsättning ska påbörja högre studier. Vilka stöd och anpassningar som erbjuds varierar kraftigt från lärosäte till lärosäte – och studenter med exempelvis autism, adhd och läs- eller skrivsvårigheter kan lätt hamna i kläm.
Bristande tillgänglighet kan vara diskriminering. Om du har en dokumenterad funktionsnedsättning kan du därför ansöka om pedagogiskt stöd så snart du har fått antagningsbeskedet. En samordnare på lärosätet handlägger och ger rekommendation om stöd, men vad som är möjligt att genomföra beslutas av läraren, institutionen eller examinatorn. – Problemet är att stödmöjligheterna varierar mellan olika lärosäten. Som student kan man inte i förväg veta vad man kan förvänta si
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Gillberg aktuell med bok om komplex autismproblematik – vill stävja överdiagnostisering och se fler tvärprofessionella utredningsteam
- Kärlek och relationer vid autism – 7 lästips
- När utredningen uteblir – här får patienter med adhd-relaterade svårigheter stöd ändå: "Gruppformatet är superrelevant"
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor