Nästa artikel
      
    
  Premium Skolan ställer höga krav. För eleverna som hamnar i kläm har resurskrävande stöd och anpassningar på individnivå setts som lösningen. Specialpedagogerna Diana Storvik och Heidi Wåxberg är aktuella med handböcker om studiestrategier, som kan öka elevens självständighet och mildra övergångarna mellan högstadiet, gymnasiet och högre studier.
      Skolan ställer höga krav på exekutiva funktioner, trots att dessa funktioner är omogna hos barn och ungdomar. Skolsituationen är desto svårare för eleverna med npf-diagnoser, som ofta har nedsatta exekutiva funktioner. Utslagningen är stor enligt siffror från Statistiska Centralbyrån och Folkhälsomyndigheten. Bland unga vuxna med funktionsnedsättning så har en av tio avbrutit gymnasiestudierna, motsvarande siffra för befolkningen generellt är tre av hundra. Ju högre utbildningsni
Liknande innehåll
          Annons
          
    
          
        
          Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Så här funkar WISC-testet
