Nästa artikel
Premium Skolan ställer höga krav. För eleverna som hamnar i kläm har resurskrävande stöd och anpassningar på individnivå setts som lösningen. Specialpedagogerna Diana Storvik och Heidi Wåxberg är aktuella med handböcker om studiestrategier, som kan öka elevens självständighet och mildra övergångarna mellan högstadiet, gymnasiet och högre studier.
Skolan ställer höga krav på exekutiva funktioner, trots att dessa funktioner är omogna hos barn och ungdomar. Skolsituationen är desto svårare för eleverna med npf-diagnoser, som ofta har nedsatta exekutiva funktioner. Utslagningen är stor enligt siffror från Statistiska Centralbyrån och Folkhälsomyndigheten. Bland unga vuxna med funktionsnedsättning så har en av tio avbrutit gymnasiestudierna, motsvarande siffra för befolkningen generellt är tre av hundra. Ju högre utbildningsni
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hennes inlägg om autism hos kvinnor blev viralt
- Satsar på stödundervisning i mindre grupp – och skrotar extra anpassningar: "En orimlig förväntan som låter fin i teorin"
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- När motorn saknas - om ADD