Nästa artikel
Premium Nu pågår ett projekt på nio skolor i Uppsala med syftet att skapa arbetsro och trygghet i skolmiljön. Fokus är rutiner och goda relationer mellan elever och lärare. Metoden är forskningsbaserad och passar bra för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, säger universitetslektor Martin Karlberg i en intervju med Special Nest.
Martin Karlberg är universitetslektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala Universitet, han har också arbetat både som lärare och socialarbetare. För två år sedan fick han en förfrågan från Uppsala kommun om att delta i ett samverkansprojekt mellan kommunen och universitetet för att skapa bättre arbetsro i skolorna. Då valde han ut Ibis-metoden. – Jag valde Ibis för att det hade starkast forskningsstöd och för att det är skolomfattande
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- 10 tips för att hjälpa elever med adhd att koncentrera sig
- Så fungerar adhd-medicin
- Flickor med autism – 8 lästips
- "Risken för att utveckla ätstörning är högre om man har adhd"
- Snabbare hjälp hos BUP i Skåne – behöver inte vänta på utredning