Nästa artikel
Premium Debatten om bristande studiero i skolan dyker regelbundet upp, liksom förslag om att införa ordningsbetyg och öka lärarnas befogenheter att sätta gränser. Bra studiero i skolan kan istället uppnås med tydlig struktur och goda relationer. Det berättar pedagogikprofessorn Marcus Samuelsson och gymnasieläraren Tove Phillips för Special Nest.
– Diskussionen om att införa ordningsbetyg igen och att ge lärare ökade befogenheter att sätta gränser leder lätt fel när gäller att skapa lugn och ro i skolan. Forskningen visar att det istället är sådant som struktur, tydlighet, engagemang och goda relationer mellan lärare och elever som skapar lugn i klassrum, säger Marcus Samuelsson. Marcus Samuelsson är professor i pedagogik vid Högskolan Väst i Trollhättan, men är tjänstledig för att forska vid Linköpings univers
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Forskning: Taktil massage ger lindring till unga med adhd
- 12 boktips inför sommaren – läs på om autism och adhd
- 10 boktips om npf som du inte vill missa
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- Utredaren om npf i arbetslivet: ”Jag läser fort”
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- När motorn saknas - om ADD