Nästa artikel
Premium Hos barn med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism fungerar de exekutiva funktionerna annorlunda än hos neurotypiska barn. Det framgår av en avhandling där hjärnans aktivitet har analyserats. Denna forskning kan bidra till bättre diagnostik och ökad förståelse för exekutiva svårigheter, menar forskaren Linda Häger.
I de flesta psykiatriska utredningar används föräldrar och lärare som informanter samt skattningsskalor och olika tester av barnen. – Det är bra metoder, men det är inte alltid det blir tydligt med hänsyn till diagnos. Ofta önskar man ytterligare information för att bli säker och metoden i denna studie mäter hur hjärnan arbetar medan barnet löser uppgifter, så att vi kan studera hjärnans aktivitet mer objektivt, säger Linda Häger till Special Nest. Linda Häger, som har utbil
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Skolor i Stockholm testar senare skolstart för elever
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer