Nästa artikel
Premium Goda relationer behöver inte betyda trevlig stämning och frånvaro av konflikter. I stället kan det vara de relationer som håller för motsättningar som hjälper elever och lärare att växa. Det menar Björn Gíslason och Lars Löwenborg som är aktuella med boken ”Relationer för lärande i skolan”. I Special Nests intervju ger de två psykologerna 10 tips till lärare.
– Alla barn går i skolan så det är en spegelbild av samhället. När samhället förändras så förändras också relationerna i skolan. Idag är skolan mångfacetterad och mångkulturell och rymmer mer olikheter än förr. Där är ett sammelsurium av olika människor som ska lära och fungera tillsammans och relaterandet blir intensivt mellan elever, lärare och övriga vuxna, säger Björn Gíslason som är legitimerad psykolog, föreläsare och författare. – Relationer är ett stort
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Andreas föreläser om mobbning: ”Varenda lärare kan göra skillnad”
- Olika åsikter om förskoleavdelning för barn med autism
- Autism och jobb – konsten att hitta rätt
- Så kan den tidiga läsinlärningen lyftas – 6 insikter ur ny bok
- 5 vanliga relationsproblem vid adhd – och lösningarna på dem
- Allt fler får autismdiagnos – sexfaldig ökning bland tonårsflickor