Special Nests material blir inte inaktuellt på samma sätt som de dagsaktuella nyheter vi tar del av i det dagliga medieflödet. Du kan i stället se oss som en kunskapsbank dit du kan återkomma för att hitta artiklar om det som för tillfället är av intresse för dig. Prova på en gång genom att skriva in ett ämne som intresserar dig i sökrutan på startsidan: www.specialnest.se
Somliga av våra artiklar ligger inom Premiumformatet, vilket betyder att de är låsta och endast kan läsas av våra prenumeranter. Om du vill teckna en prenumeration kan du göra det här: http://www.specialnest.se/prenumeration
7 artiklar som på olika sätt berör läs- och skrivundervisning – bland annat med koppling till npf:
"Svenska elevers läsförståelse har rasat: Kan RTI vara lösningen?": Här är en intervju med pedagogikforskaren Camilla Nilvius, som menar att undervisningsmodellen Response to Intervention (RTI) kan vända den negativa trenden ifråga om elevernas läsförståelse.
"Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism": Kan brister i den tidiga läs- och skrivundervisningen – vid sidan av fokuset på fysisk inkludering i stora klasser – vara en bidragande orsak till att många elever med autism missar betygsmålen och därmed gymnasiebehörighet? Det tror Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.
"Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen": Här intervjuas logopeden Martina Hedenius som är en av forskarna bakom en ny kunskapsöversikt om dyslexi. En slutsats i rapporten är att kunskapen om och användningen av evidensbaserad läsundervisning är bristfällig i svensk skola.
"Så kan den tidiga läsinlärningen lyftas – 6 insikter ur ny bok": En intervju med grundskolläraren Eileen Tadi och biträdande rektorn Linnea Lindquist som i handboken ”Läsinlärning på lågstadiet” konkret visar hur lärare kan hjälpa eleverna att tidigt knäcka läskoden.
"Så kan Wittingmetoden hjälpa vid läs- och skrivsvårigheter": En artikel om Wittingmetoden – en läs- och skrivinlärningsmetod som pedagogen Maja Witting började utveckla på 1940-talet. Syftet är att steg för steg hjälpa elever att övervinna läs- och skrivsvårigheterna genom att lösa problemen från grunden.
"10 insikter om läs- och skrivundervisning vid varierande behov": Språklig förmåga kan vara livsavgörande och under 2000-talet försämrades svenska elevers läs- och skrivförmåga. Hur ska denna trend vändas? En ny antologi försöker lotsa lärare, speciallärare och logopeder rätt. Special Nest listar i denna text 10 intressanta punkter ur ”Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierande behov”.
"Hon vill få elever att känna skrivglädje": En intervju med läraren Veronica Grönte som har skapat läromedlet Pennvässaren, vars syfte är att utveckla grundskolelevers skrivförmåga och berättarglädje.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Hennes inlägg om autism hos kvinnor blev viralt
- Satsar på stödundervisning i mindre grupp – och skrotar extra anpassningar: "En orimlig förväntan som låter fin i teorin"
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- ”Våga prata om sex och relationer”