Nästa artikel

De senaste åren har stillasittandet och bristen på motion fått allt mer uppmärksamhet. Bland annat visade en rapport från 2017 av Centrum för idrottsforskning (CIF) att svenska ungdomar rör sig för lite och istället spenderar många timmar framför skärmar. Enligt en studie i rapporten är det bara drygt hälften av pojkarna och en femtedel av flickorna som ägnar 60 minuter per dag åt pulshöjande motion (alltifrån att cykla till skolan till att idrotta på fritiden), vilket är den rekommenderade nivån. Idag tipsar Special Nest om tre artiklar på temat fysisk rörelse, inlärning och koncentration. Förhoppningsvis kan texterna ge inspiration under planeringen av höstens fysiska aktiviteter i skolan.

Special Nests material bli inte inaktuellt på samma sätt som de dagsaktuella nyheter vi tar del av i det dagliga medieflödet. Du kan i stället se oss som en kunskapsbank dit du kan återkomma för att hitta artiklar om det som för tillfället är av intresse för dig. Prova på en gång genom att skriva in ett ämne som intresserar dig i sökrutan på startsidan: www.specialnest.se

Somliga av våra artiklar ligger inom Premiumformatet, vilket betyder att de är låsta och endast kan läsas av våra prenumeranter. Om du vill teckna en prenumeration kan du göra det här: http://www.specialnest.se/prenumeration

Tre Special Nest-artiklar på temat fysisk aktivitet, inlärning och koncentration:

"Bunkefloforskaren: 'Kroppen och hjärnan är inte separata'": En intervju med docenten Ingegerd Ericsson vars avhandling visade att mer idrottsundervisning i skolan medför bättre motorik och skolresultat. Nyligen har hon släppt en andra upplaga av boken Rör dig – Lär dig.

"Skrivbordscyklar ska förbättra koncentrationen": Detta är ett reportage om Hudiksvallsbaserade Östra skolan som testar skrivsbordscyklar med målet att förbättra elevernas koncentrationsförmåga.

"Fysisk rörelse ledde till färre anmälningar om hot och våld": Drottninghögsskolan i Helsingborg har dragits med många anmälningar om hot och våld. 2017 startades ett rörelseprojektet för att lösa situationen. Här är har vi intervjuat idrottsläraren Mark Siegbahn, skapare av "Hjärna-Puls-Glädje".

Kategorier: 
Skola
Annons